Cees Braakman

Cees Braakman (1917-1995), is een Nederlandse meubelontwerper. Hij wordt gezien als één van de meest invloedrijke Nederlandse ontwerpers.

Design is Cees werkelijk met de paplepel ingegoten, zijn vader was de bedrijfsleider en ontwerper van Pastoe. Het gezin woonde boven de fabriek. Op 17 jarige leeftijd is hij zelf voor het merk gaan werken. In 1945 heeft hij het stokje van zijn vader overgenomen, als hoofd van het ontwerpteam. Cees Braakman stond bekend om zijn eenvoud en functionaliteit, dit kwam ook altijd naar voren in zijn ontwerpen.

Na de Tweede Wereldoorlog wilde het Pastoe zich opnieuw uitvinden. Hiervoor maakte Cees Braakman een studiereis naar de Verenigde Staten. Tijdens deze reis werd hij gegrepen door de modernistische ideeën, dit was een nieuwe stroming binnen de kunst en design. Maar ook kwam hij voor die tijd in aanraking met revolutionaire technieken. Bij terugkomst in Nederland is Braakman hiermee gaan experimenteren, met onder andere het buigen van multiplex en het ontwerpen met draadstaal.

Geen producten gevonden voor deze selectie.

SM05 Draadstoel

Door de experimenteren en dat Pastoe zich opnieuw wilde uitvinden, heeft Braakman tot de SM05 Draadstoel, dit is het bekendste ontwerp van Braakman. Dit ontwerp kwam tot stand doordat hij tijdens zijn studiereis naar Verenigde Staten zich liet inspireren door Charles en Ray Eames. Ondanks dat deze stoel 1953 al op de markt kwam, is het een tijdloze stoel die nu nog steeds erg populair is.

Betaalbaar en hedendaagse meubelen

Braakman vond het zijn taak om betaalbare, hedendaagse meubelen te maken. Hij laat zich hierbij inspireren door voorbeelden van andere designers, welke hij dan aan past. Hierdoor lijkt zijn draadstoel op de Wire Chair DKR stoel van Charles en Ray Eames. Dan is natuurlijk de vraag wie is er orgineel? Ondanks dat er overeenkomsten zijn, hebben de modellen ook duidelijk hun eigenheid.

Ondanks dat er overeenkomsten zijn met andere ontwerpen, waren de modellen van Braakman niet meteen een succes. Het Nederlandse publiek was erg behouden. Ondanks dat de ontwerpen van Cees goed paste bij de moderne manier van wonen. Cees zijn ontwerpen waren helder, functioneel en flexibel. Dit sloot helemaal aan op de moderne manier van wonen, namelijk “Goed Wonen”. Het “Goed Wonen” pleitte ervoor dat er licht, lucht en ruimte moest komen in de veelal kleine huizen van de wederopbouw in Nederland. Doordat Pastoe hier goed op inspeelde met verfrissende en vernieuwende campagnes, werd het merk snel populair in Nederland. Hierdoor kwamen de ontwerpen van Braakman ook in trek.

^